Domov pro seniory Napajedla
Domov pro seniory Napajedla

Přímá péče o klienty

V nejčastějším kontaktu s našimi klienty jsou pracovnice v sociálních službách. Jejich náplň práce je velmi rozmanitá a náročná. Zahrnuje nejen přímou péči o klienty a s tím spojenou administrativu, ale také úklid a údržbu veškerých pomůcek, kompenzačních pomůcek, vybavení pokojů pro klienty, společných prostor jako jsou kuchyňky na patrech, úklidové místnosti, koupelny, skladovací prostory.

sklad prádlamytí nádobí

Každá pracovnice v sociálních službách u nás naplňuje roli klíčového pracovníka. Tato role vychází ze zákona o sociálních službách. Klíčový pracovník se stává klientovi partnerem, snaží se navázat s klientem vztah založený na důvěře. Společně potom vytváří tzv. plán péče, ve kterém je podle individuálních potřeb klienta naplánován rozsah a způsob poskytované péče. Plán péče je pracovnicemi v sociálních službách detailně zpracován v počítačovém programu Cygnus 2 a je rozdělen do následujících oblastí: úkony běžné péče o osobu (oblékání/svlékání, přesun na lůžko nebo vozík, vstávání z lůžka/uléhání, změna poloh, jídlo, pití, prostorová orientace), pomoc nebo zajištění hygieny (osobní hygiena, základní péče o vlasy a nehty, pomoc při použití WC), zprostředkování kontaktu se společností (využívání služeb, upevnění kontaktů, sociální začlenění), sociálně terapeutické činnosti, aktivizační činnosti (volnočasové a zájmové aktivity, pomoc při obnovení/upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím, motorické, psychické a sociální dovednosti), pomoc při uplatňování práv, zájmů aj. a také oblast týkající se rizik vyplývajících s klientovy momentální situace. Pracovníci přímé obslužné péče mají k těmto informacím přístup, postupují podle nich a vedou o realizovaných činnostech během každé směny záznamy buď přímo do počítače nebo prostřednictvím miniterminálů a čárových kódů umístěných na pokojích klientů.

práce na PCzaznamenání úkonu

Proces individuálního plánování je ztížený skutečností, že někteří naši klienti již ztratili schopnost vyjádřit svoje potřeby. Z důvodu onemocnění nejsou schopni verbálně komunikovat nebo ztrácí orientaci a díky zhoršeným kognitivním schopnostem nedokážou svoji situaci reálně zhodnotit. V těchto případech je ještě důležitější než obvykle spolupráce rodiny.

Převážná část našich klientů je ve všech výše uvedených oblastech odkázána na pomoc personálu. Jedná se o klienty zcela imobilní, které musí personál celodenně v pravidelných intervalech polohovat (prevence dekubitů), v případě opouštění pokoje přesunovat na invalidní vozíčky nebo speciální polohovací křesla a doprovázet jej.

polohování klientatransportní křeslo

Kompletní hygienická péče, celková koupel, výměna inkontinenčních pomůcek, podávání stravy, podávání pití, úprava polohy klienta – toto vše je v rukou pracovnic v sociálních službách. Stejně důležitá jako přímá pomoc klientovi je jeho podpora v činnostech, které alespoň částečně zvládá sám. Pracovnice v sociálních službách ve spolupráci se zdravotními sestrami denně s klienty provádějí rehabilitační cvičení.

rehabilitační cvičení 1rehabilitační cvičení 2rehabilitační cvičení 3

Dnes už je standardem při péči o naše klienty používání různých pomůcek, které dokážou odlehčit fyzickou zátěž pracovníků v sociálních službách a zároveň zvyšují komfort klientům u prováděných úkonů. Jedná se například o zvedací zařízení pro přesun klienta z lůžka, sprchovací lůžka, sprchovací křesla, transportní rolovací desky (Rollbordy), speciální posuvné ložní prádlo, polohovací lůžka. Naše organizace klade velký důraz na kvalitní vybavenost pomůckami usnadňujícími péči o klienty.

zvedáksprchové lůžkosprchová židle

I přes tuto skutečnost je zřejmé, že při péči o naše klienty jsou nejdůležitější ruce a srdce našeho personálu. Pracovnice v sociálních službách každoročně absolvují minimálně 24 hodin povinného vzdělávání. Je to jedna z forem podpory personálu, který je zatížen náročností profese po fyzické i psychické stránce. Témata školení jsou nastavována podle cílů a potřeb organizace, ale také podle individuálních potřeb jednotlivých pracovnic v sociálních službách. Díky odborným školitelům se učí novým i osvědčeným přístupům v péči o seniory (např. bazální stimulace, paliativní péče, práce s lidmi s demencí, prevence bolesti zad, atd.), ale také nacházejí útěchu a pomoc při smiřování s nezvratnými projevy stáří (např. poruchy smyslového vnímání, ztráta chuti k jídlu, ztráta pocitu žízně, umírání a smrt atd.). Několikrát do roka také využívají podporu nezávislého odborníka při skupinových i individuálních supervizích.

Péče o klienta

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Pěkné růže v zahrádkách věští pěkný podzimek a pozdní zimu.

Pranostika na akt. den

Svatý Václav hady sklízí.

Aktuální počasí

dnes, úterý 28. 9. 2021
zataženo 21 °C 12 °C
středa 29. 9. déšť 22/11 °C
čtvrtek 30. 9. déšť 13/8 °C

Východ a západ slunce

Slunce vychází:6:44

Slunce zapadá:18:37

Rychlý kontakt

Domov pro seniory
Napajedla,

příspěvková organizace

Adresa: Husova 1165
763 61 Napajedla

Telefon:

577 941 249

577 942 045

E-podatelna:

info@dsnapajedla.cz

Informace pro návštěvy

Návštěvy jsou umožněny denně včetně víkendu v časech:

dopoledne 930  1030 hod. odpoledne 1330 – 1530 hod.

Nutno prokázat bezinfekčnost, mít celou dobu návštěvy uvnitř budovy respirátor. Ve vnitřních prostorech povolena návštěva max. 2 osob na max. 30 minut.

Děkujeme, že opatření dodržujete, slouží k ochraně Vašich blízkých!

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3