V nejčastějším kontaktu s našimi klienty jsou pracovnice v sociálních službách. Jejich náplň práce je velmi rozmanitá a náročná. Zahrnuje nejen přímou péči o klienty a s tím spojenou administrativu, ale také úklid a údržbu veškerých pomůcek, kompenzačních pomůcek, vybavení pokojů pro klienty, společných prostor jako jsou kuchyňky na patrech, úklidové místnosti, koupelny, skladovací prostory.
Každá pracovnice v sociálních službách u nás naplňuje roli klíčového pracovníka. Tato role vychází ze zákona o sociálních službách. Klíčový pracovník se stává klientovi partnerem, snaží se navázat s klientem vztah založený na důvěře. Společně potom vytváří tzv. plán péče, ve kterém je podle individuálních potřeb klienta naplánován rozsah a způsob poskytované péče. Plán péče je pracovnicemi v sociálních službách detailně zpracován v počítačovém programu Cygnus 2 a je rozdělen do následujících oblastí: úkony běžné péče o osobu (oblékání/svlékání, přesun na lůžko nebo vozík, vstávání z lůžka/uléhání, změna poloh, jídlo, pití, prostorová orientace), pomoc nebo zajištění hygieny (osobní hygiena, základní péče o vlasy a nehty, pomoc při použití WC), zprostředkování kontaktu se společností (využívání služeb, upevnění kontaktů, sociální začlenění), sociálně terapeutické činnosti, aktivizační činnosti (volnočasové a zájmové aktivity, pomoc při obnovení/upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím, motorické, psychické a sociální dovednosti), pomoc při uplatňování práv, zájmů aj. a také oblast týkající se rizik vyplývajících s klientovy momentální situace. Pracovníci přímé obslužné péče mají k těmto informacím přístup, postupují podle nich a vedou o realizovaných činnostech během každé směny záznamy buď přímo do počítače nebo prostřednictvím miniterminálů a čárových kódů umístěných na pokojích klientů.
Proces individuálního plánování je ztížený skutečností, že někteří naši klienti již ztratili schopnost vyjádřit svoje potřeby. Z důvodu onemocnění nejsou schopni verbálně komunikovat nebo ztrácí orientaci a díky zhoršeným kognitivním schopnostem nedokážou svoji situaci reálně zhodnotit. V těchto případech je ještě důležitější než obvykle spolupráce rodiny.
Převážná část našich klientů je ve všech výše uvedených oblastech odkázána na pomoc personálu. Jedná se o klienty zcela imobilní, které musí personál celodenně v pravidelných intervalech polohovat (prevence dekubitů), v případě opouštění pokoje přesunovat na invalidní vozíčky nebo speciální polohovací křesla a doprovázet jej.
Kompletní hygienická péče, celková koupel, výměna inkontinenčních pomůcek, podávání stravy, podávání pití, úprava polohy klienta – toto vše je v rukou pracovnic v sociálních službách.
Stejně důležitá jako přímá pomoc klientovi je jeho podpora v činnostech, které alespoň částečně zvládá sám. Pracovnice v sociálních službách ve spolupráci se zdravotními sestrami denně s klienty provádějí rehabilitační cvičení.
Dodržování pitného režimu je základním pilířem v péči o klienta. Pitný režim je po celý den zajištěn termoskami s teplým čajem, v letních měsících pak stravovací provoz poskytuje navíc šťávy. Klienti si dále dle svých zvyklostí dokupují své oblíbené nápoje. Některým klientům vaříme jejich oblíbené čaje, připravujeme šťávu ze sirupů, podáváme minerální vody a jiné oblíbené nápoje dle individuálních zvyklostí. Snažíme se respektovat chutě a zvyklosti klientů, abychom dosáhli jejich dostatečné hydratace. Senioři ztrácí pocit žízně. Na přání klientů jim také vaříme kávu. Ta hydrataci nepodporuje, ale navozuje u klientů pocit pohody, její podávání souvisí s koncepty bazální stimulace a smyslové aktivizace. Stejně jako mírné podávání alkoholického nápoje.
Dnes už je standardem při péči o naše klienty používání různých pomůcek, které dokážou odlehčit fyzickou zátěž pracovníků v sociálních službách a zároveň zvyšují komfort klientům u prováděných úkonů. Jedná se například o zvedací zařízení pro přesun klienta z lůžka, sprchovací lůžka, sprchovací křesla, transportní rolovací desky (Rollbordy), speciální posuvné ložní prádlo, polohovací lůžka. Naše organizace klade velký důraz na kvalitní vybavenost pomůckami usnadňujícími péči o klienty.
I přes tuto skutečnost je zřejmé, že při péči o naše klienty jsou nejdůležitější ruce a srdce našeho personálu. Pracovnice v sociálních službách každoročně absolvují minimálně 24 hodin povinného vzdělávání. Je to jedna z forem podpory personálu, který je zatížen náročností profese po fyzické i psychické stránce.
Témata školení jsou nastavována podle cílů a potřeb organizace, ale také podle individuálních potřeb jednotlivých pracovnic v sociálních službách. Díky odborným školitelům se učí novým i osvědčeným přístupům v péči o seniory (např. bazální stimulace, paliativní péče, práce s lidmi s demencí, prevence bolesti zad, atd.), ale také nacházejí útěchu a pomoc při smiřování s nezvratnými projevy stáří (např. poruchy smyslového vnímání, ztráta chuti k jídlu, ztráta pocitu žízně, umírání a smrt atd.). Několikrát do roka také využívají podporu nezávislého odborníka při skupinových i individuálních supervizích.
Vane-li v prosinci vítr východní, špatnou naději mají nemocní.
Mrazy, které v prosinci brzo ochabnou, znamenají zimu mírnou.
Slunce vychází:7:33
Slunce zapadá:15:53
Domov pro seniory
Napajedla,
příspěvková organizace
Adresa: Husova 1165
763 61 Napajedla
Telefon:
E-podatelna:
Náš domov drží certifikát: PRACOVIŠTĚ PROŠKOLENÉ V PALIATIVNÍ PÉČI.
Toto pracoviště garantuje
24HODINOVOU PŘÍTOMNOST VŠEOBECNÉ SESTRY V ZAŘÍZENÍ.